Sport Voeding en Advies : Voedingsadvies sportvoeding voedingssupplementen Trainingsbegeleiding en voedingsadvies voor sporters

Rudi Liekens - FeeŽnstraat 5 - 2800 Mechelen
T 015 21 78 55 - GSM 0495 80 34 76

Home | Team | Contact | Sportvoeding | Lichaamsanalyse | Tarieven
 
naar homepagina
SVA-team medewerkers
trainingsbegeleiding
      Inhoud Begeleiding
      Tarieven
      Loopschema Beginners
      Sportactiviteitenkalender

trainingsadvies
voedingsadvies
Trisport Voedingssupplementen
nuttige links
contacteer ons

Sportmedische conditietest - Lactaattest :

Wat?

Door middel van een lactaattest wordt op een medisch verantwoorde manier je huidige conditiepeil gemeten. De lactaattest is een sportspecifieke inspanningstest.

Sportspecifiek: de testsituatie stemt overeen met uw specifieke sportbeoefening en geeft dus de nauwkeurigste resultaten voor je sportbeoefening.

Inspanningstest: de test bestaat uit een progressieve belasting van het lichaam. Zo geeft de test weer wat er tijdens de inspanning met je lichaam gebeurt.

Zo zal voor een loper de test gebeuren op een atletiekpiste, voor de wielrenner of mountainbiker op de weg met zijn persoonlijke fiets of voor een voetballer op het voetbalveld.

Waarom?

Om efficiŽnter, gezonder en bewuster te sporten, door een nauwkeurige evaluatie van je conditie en capaciteiten.

De test gaat na hoe je lichaam de energie produceert om bepaalde inspanningen te leveren.

Op basis van de testresultaten wordt nagegaan hoe het met je conditie is gesteld, hoe een optimale training er voor u uitziet en wat de juiste hartslagzones zijn voor een goed gebruik van je hartslagmeter.

Na de test ontvang je een dossier met:
  • De testresultaten
  • Een professionele analyse van je resultaten
  • Een besluit
  • De eindevaluatie
  • Trainingsadvies
  • Individuele trainingszones
diverse sporttakken

Voor wie?

Elke actieve of beginnende sporter, ongeacht leeftijd of niveau, kan deze test afleggen.

Stel je jezelf wel eens volgende vragen Ö
  • Maak ik wel voldoende vorderingen met mijn manier van trainen?
  • Hoe moet ik mijn hartslagmeter gebruiken.
  • Zijn mijn uithoudingsvermogen en weerstand voldoende getraind?
    En hoe moet ik trainen om deze te verbeteren?
  • Ik heb jaren geen sport meer bedreven, maar zou er nu terug willen aan beginnen.
    Hoe doe ik dit best op een gezonde en verantwoorde manier?
  • Ik zou wel eens de Mont Ventoux willen oprijden, hoe moet ik mij daarop voorbereiden?

Hoe?

Het antwoord zit in je bloed Ö

Na een eerste contact ontvang je een sportmedische vragenlijst van Dieter Vercaigne.
Afhankelijk van je sportdiscipline fiets of loop je een bepaald parcours aan een steeds hogere snelheid. Tussentijds worden lactaatmetingen verricht. Deze analyses van de lactaatwaarden in het bloed gebeuren door een bloedprikje in de vingertop.

Op basis hiervan kunnen we je overslagpols (anaërobe drempel) bepalen en zo uitspraken doen over de reactie van je lichaam op de inspanning en zo dus ook over je conditie en weerstand.
Na deze test kunnen we zeggen welk energiesysteem bij welke hartslagwaarde verantwoordelijk is voor de energieproductie. Dit omdat je de aërobe en anaërobe drempel kent.

Het is belangrijk voor sporters om hun omslagpunt te verhogen. Want een hoger omslagpunt betekent hogere inspanning dus een betere prestatie.

Tarieven

Sportmedische Conditietest (Lactaattest) looptest of fietstest : 62 Ä

Locatie

De testen worden afgenomen in Roeselare.

Contacteer ons vrijblijvend indien u meer informatie wenst.









Verklarende woordenlijst

Omslagpols, Overslagpols, omslagpunt

De omslagpols is de hartslag waarna je begint te verzuren. De verbranding van de energie in de spieren kost dan meer zuurstof dan je hebt met als gevolg dat melkzuur de spieren verzuurt.

Dit omslagpunt geeft een indicatie van uw uithoudingsvermogen : het is het maximale aŽrobe uithoudingsvermogen. Meestal is dit bij een lactaatgehalte van 4 mmol/liter ligt.
Dit wordt het aŽrobe-anaŽrobe overgangsgebied genoemd.

AŽroob en anaŽroob

Wat betekenen de woorden aŽroob en anaŽroob?
Elke vorm van bewegen kost energie (brandstof).
De mens heeft drie soorten brandstof: koolhydraten (suikers), vetten en eiwitten, die tijdens verschillende verbrandingsprocessen kunnen worden gebruikt.
Dit verbranden kan zowel met zuurstof (aëroob), als zonder zuurstof (anaëroob) plaatsvinden.
Welk verbrandingssysteem gebruikt wordt, hangt af van de intensiteit van bewegen.

Aërobe verbranding is de normale verbranding in de spieren. Als je je niet beweegt of een beweging maakt die je lang kan volhouden heb je aërobe verbranding in de spieren. Maar bij een beweging die veel inspanning kost, zoals krachttraining met gewichten, hebben je spieren veel inspanning nodig, dan kan de brandstof niet snel genoeg worden aangevoerd. Dan is er sprake van anaërobe verbranding. De stof die wordt verbrandt in de spieren is glucose (suiker). De stoffen die vrijkomen zijn energie, CO2 (koolstofdioxide), en bij anaërobe verbranding komt er melkzuur vrij in de spieren. Melkzuur veroorzaakt vaak de spierpijn na het trainen. Dit gebeurt alleen als er teveel melkzuur voorkomt in de spieren. Aërobe verbranding zorgt verder niet voor spierpijn of melkzuur, deze verbranding komt namelijk bijna altijd in het lichaam voor bij weinig inspanning






Home - SVA-Team - Trainingsadvies - Voedingsadvies - Sportvoeding - Nuttige links - Contact
 
SVA-Center - Rudi Liekens - Feeënstraat 5 - 2800 Mechelen - GSM (+32) 0495 80 34 76 - E-mail : info@sva-center.be
 
TOP